En ledig fredag

Har haft en helt perfekt ledig fredag idag. Då vår enkät är ute på turne just nu har jag och Lovisa inte mycket att göra förutom att rulla rummarna. Så vi markerade fredag den 24 som en grön dag i vår gemensammma kalender och bestämde att ha en utedag med grillning och långfärdsskriskor på isen. 
 
Detta visade sig vara ett alldelse förträffligt beslut, för idag har Luleå visat sig från sin bästa sida, solen har varit närvarande och molnen frånvarande. 
 
Och hur började vi denna lediag dag? Jo på bästa sätt förstår ni! Lovisa bjöd på en frukost som kunde utklassa x antal hotelfrukostar jag ätit i mina dar. Såhär fint såg det ut:
 
 
Mätta och belåtna knallade vi iväg till StiL för att hyra långfärdsskriskor. Efter lite krångel kom vi ut därifrån med varit par och glada satte vi oss på bussen mot stan. Vi denna tidpunkt var humöret på topp, trots lite motstånd vid uthyrninge. 
 
 
Väl framme vid isen såg vi till vår förtjusning att det fanns sparkar kvar! Så vi snodde till oss en för att lasta all packning på och använda som eventuell stödpelare, om det nu inte skulle vara så lätt som det såg ut att åka dessa skriskor. Det bör tilläggas att detta var första gången någon av oss satte en fot i dessa typer av skriskor och sist jag stod på ett par skriskor var det på en fin polerad ishockeyplan. Detta var misnst 10 år sedan. Men hur svårt kan det vara att åka tänkte jag? Jag har hyfsad balans. Tycker jag. Men innan vi fick svaret på den frågan stötte vi på dagens första problem. Hur satan sätter man på skenorna på skorna? Denna gåta tog minst 5 minuter att lösa. Men vi löste det och sen var vi iväg. Eller ja iväg och iväg. Vi tog oss fram, kan man säga. Men till vårt försvar var det ena klumpiga skriskor vi hade på fötterna OCH isen var inte polerad och fin. Så det var inte så lätt som det kan se ut kan jag meddela. Två hurtiga människor i medelålderna gick förbi och sa uppmuntrande "om en timme har ni kläm på det där och flyger fram.. eller jag om en och en halv ialla fall!" när de hörde hur vi balndande mindare svordommar med "det var inte så lätt som det såg ut". Men kul hade vi i alla fall! Och fram till ön kom vi, efter ett tag fick vi till och med upp en ganska bra fart måste jag säga. 
 
 
Tummen upp att det står sånna här bänkar utplacerade lite varstanns på isen. 
 
 
Väl framme på gråsjälören hittade vi en grillplats i solen och där parkerade vi. Gjorde upp eld, grillade korv, värmde bullar och bara satt och njöt i solen. Där blev vi kvar cirka 3 timmar. 
 
 
 
Efter att allt ätbärt ätitis upp och elden började att ge upp valde vi att ta vårt pick och pack och styra tillbaka mot stan igen. 
 
Tillbaka på fastmark igen hittade vi ännu en bänk och där satt vi och njöt av att kunna göra det. Att bara kunna sitta och njuta i solen utan några måsten på listan. Innan vi tog bussen hem svängde vi förbi några affärer. Men skulle tro att vi stank rök om något, säkert värre än vi var medvetna om. 
 
Väl hemma var det duschen som väntade. Kroppen är något mör, men kommer somna gott ikväll.
 
 
 
Tack för en jättebra dag, bästa du! 
 
 
Allmänt | |
Upp