April 2017

Här kommer en aning försenad summering av månaden april. Denna månad har bestått av mycket examensarbete  med några ljusglimtar som gjort månaden värt att ta sig igenom. Har inte tagit så många bilder denna månad insåg jag efter att ha scrollat igenom bildflödet i mobilen. Och eftersom minnet sviker även de bästa så blir denna månads lista lite bristfällig. 
 
Månadens höjdpunkt: 
Att se en väns namn på telefonen, små saker i vardagen har gjort denna månad så mycket bättre. Mitt i allt stress så är det saker som detta som får mig att le och bli lite varm om hjärtat. 
 
Månadens bottenapp: 
Att jag börjat känna av stressen. Att den gjort sig påmind och min kropp såklart har reagerat. Magen har blivit sämre, konsentrationen har vacklat och energitorkan har börjat göra sig påmind. Därför behövs helgen där noll saker står på måste-görs-listan och min utsikt i två dagar bestod av: 
 
 
Lägg märke till att solen skiner utanför och ångest över att missa soltimmar är jobbigt. Men kroppen kräver vad den kräver så kvar i sängen blir man. 
 
Månadens resa: 
Min långweekend till Göteborg. Fick spendera torsdag - tisdag nere hos min favorit. Det var fantasitisk och kan inte vänta tills vi bor på samma ställe. Valborg spenderades hos hans familj med middag, vilket var perfekt, helt i min smak. Första maj var det strålande väder i Bohus. Så vi tog på oss solglasögonen, träningskläder och köpte varsin glass och gick på en skogspromenad. Såhär fint var det och det var helt underbart. Älskar att spendera tid i skogen (om man bortser från gångerna jag såg en orm slingra sig över vägen percis vid mina fötter... då var det mindre underbart). Men se bommorna som blommat ut! VÅREN, jag gillar dig. 
 
 
Månadens energibatteri:
 
Att ta sovmorgn, göra pankakor till frukost och ha en lugn morgon. Istället för den vanliga där jag knappt hinner äta frukost. Morgon är inte min bästa tid på dygnet. Men ska försöka att hitta en rutin som fungerar för mig. Påverkas så mycket av hur morgonen är. 
 
Månadens bästa spara-pengar-tips:
Du behöver inte köpa en ny klänning varje gång du ska på något. Det är okej att shoppa i sin egen garderob och använda något som redan finns där. Din plånbok kommer tacka dig.
 
Månadens köp: 
Kommer inte på något här, förutom mat. Mat är bra.  
 
Månadens projekt: 
Laddade ner appen Headspace (tips till den som vill börja meditera). Mitt mål var att meditera varje dag i 10 dagar, då appen erbjuder ett 10-dagars-program. Men såklart missade jag någon dag. Måste lära mig att inte sätta upp mål som betyder att jag måste göra något VARJE dag. För missar man en dag är det ju liksom kört. Så denna månads projekt gick ju som inte helt perfekt. MEN körde på nästa dag istället och klarade 10 grejen på typ 12 dagar. Har börjat att uppskatta att meditera, det tar mig ner i varv och trots att det är svårt så blir det bättre och bättre för varje gång. Sen beror det helt på dagsformen också. Vissa dagar är jobbigare än andra. Men hur som haver så är nog detta något som jag komer att fortsätta med, om än inte varje dag. 
 
Månadens stöd och pepp: 
Att spendera tid med att klappa hund. Jag ÄLSKAR det. Att klappa hund. Att gosa in sig i en lurvig fyrbent glädjebomb. Hur kan man annat än att blir glad själv?  
 
Månadens låt: 
Blir glad av denna låt! 
 
 
 
Månadens bild: 
Hittade tillbaka till detta torn. Det är ett fågeltorn med en fin utsikt. Hit kommer kameran få hänga med någon gång. 
 
 
 
Månadens lärdom: 
Det är bättre att säga som det är diekt. Istället för att skjuta upp det och gå och orora sig i onödan. Lätta hjärtat direkt. 
 
Månadens bok: 
Snövit ska dö - Nele Neuhaus. En deckare helt i min smak. En man blir dömd för mord, sitter av sitt starff och kommer hem till den lilla by där det skedde. Är inte välkommen. Men har han gjort det? Är han skyldig? Något döljer sih under ytan i den lilla byn i Tysklad. Hans återkomst gör att det börjar bubbla och snart kommer det upp till ytan oavsett vad. 
 
Månadens andledning att le: 
Att vi sitter där runt lunchbordet, nästan fyra år efter att vi hittat varandra under nolleperioden, och fortfarande är vänner. Det gör mig så glad. Här är är en bild på dem, mina fina vänner: 
 
 
 Det var min april det. Välkomnar maj med öppna armar. 
 
Allmänt | |
Upp