Matlagning en fredagskväll á la Therese

Denna fredag är jag själv hemma eftersom sambon är på AW med sina kollegor. Medan han är och roar sig passar jag på att ha lite egentid. Vilket är ganska skönt. 
 
Det första jag gjorde (..efter att jag tagit mig upp ur sängen jag stupade i efter jobbet) var att sätta på musik. Behövde lite energi och lite nu-jäklar, där tycker ja att träningsmusik passar ganska bra in. I alla fall idag. Denna spellista fångade min uppmärksamhet när jag scrollade på spotify. 
 
 
Musiken som lovade pepp levereade och jag dansade in i köket. Tog fram alla ingredienser till receptet jag hittat på vegomagasinet.se. När jag insäg att jag skulle äta middag själv på fredagen slog det mig att detta var ett perfekt läge att äta sådant som sambon inte är så förtjust i, nämligen svamp. Som jag älskar. Hittade detta recept Krämig svamppasta. 
 
 
Jag rörde om och dansade om vartannat. 
 
Sen insåg jag att något saknades. Nämligen något att dricka. Tycker det ser så härligt att sippa på ett glas vin samtidigt som man lagar mat. Det slutade dock istället med *trumvirvel*: citron- och rosmarinsvatten. Tada! Men jag satte det i ett vinglas, fick jag lite känsla i alla fall. 
 
 
Anledningen: hittade endast en tom vinflaska hemma. Att dricka vin hör verkligen inte till vardagen (...eller helgen) hemma hos oss och därför slutar oftas sånahär spontana inlevelser med något-inte-vin. Jag insåg att det egentligen inte gör så mycket vad som är i glasen, oavsett ger det samma känsla. Win-win! 
 
 
Ibland orkar man inte diska och tar istället det första man får tag i. I detta fall blev det en sån där visp till elvispen (vad heter det?). Det fungerade fint fint att kolla pastan med, tackar som frågar. Tänk där sparade man energi på att inte diska. Vilket kan användas till att... ta sig till soffan typ. 
 
 
Nä pastan var klar skulle den "gifta sig" med såsen så jag väntade tålmodigt medans de gjorde vad nu pasta och sås gör när de gifter sig. 
 
 
När tålamodet svek mig stegade jag, min mat och mitt vatten i vinglaset mot soffan. Framför Hemliga beundrare avnjöt jag min fredagsmiddag. 
 
 
Och här sitter jag än, med den smutsiga disken kvar på bordet och Orange is the new black på tv:n. En perfekt fredagskväll helt enkelt. 
Allmänt | |
#1 - - ISA:

Det låter faktiskt som en väldigt härlig kväll! Egentid är underskattat <3

Svar: Ja verkligen! Egentid är väldigt skönt, och behövligt med för den delen :)
Therese

#2 - - Nora Bååth:

De såg verkligen jättegott ut!

Svar: Det var det verkligen! :)
Therese

Upp