Ett vet jag säkert

Ett vet jag säkert och det är att våren gjort entré. Och det gör mig så förbaskat glad. Jag blir glad av att solen markerar sin närvaro mer och mer, att skorna samlar mindre och mindre grus för varje dag som går och att energin tycks räcka lite längre än igår. På de plaster snön inte ligger kvar kan man se blommor och på balkongen kan man nu sitta i linne de fina dagarna. Maj är verkligen en härlig månad. 
 
 
 
Detta är ett axplock av bilder från båd maj förra året och slutet av april/början av april i år. Att se det ger mig mer energi än vilken energidryck som helst. Så underbart. 
 
Därför tänkte jag i detta inlägg lista 3 konkreta små sakerna som ger mig energi nu i vår. Vi kör igång direkt: 
 
Att plantera. Har sedan ett tag nu intresserat mig mer och mer för gröna växter och konsten att hålla dessa vid liv. För två år sen hade jag endast en kaktus och en platsväxt. Skulle vilja påstå att mina fingrar har blivit grönare sedan dess. Allt började med att jag stegade in på blomsterlandet och efter det har intresset bara växt. Förutom att kunna hålla de gröna växterna vid liv odlar jag nu i vår egna små örter och en mindre skara grönsaker. Under vinterhalvåret ska medges att intresset svalnat en aning men ju närmare våren vi kommit desto mer har det börjat klia i odlingfingrarna. Att hålla på med växter ger mig engergi, att se växterna frodas och hitta sin väg up genom jorden, det är grejer det. Vill allt tro att jag blivit en aning, med betoning på aning, mer harmonisk och närvarande av att plantera. Det bäst är att det går lika bra om du, precis som jag, bor i en lägenhet. Att som behövs är att du offrar lite plats i ett fönster. Det är kan det vara värt. För jag blir allt lite gladare av att se gröna ting växa, tack vare mig. Sen är det gott att äta det man odlat själv också, som ett plus i kanten. 
 
Om ni också känner att odlingsfingrarna börjat klia i vår kommer här ett litet tips:
- Odla egna tomater från tomatskivor. Här har Yayas skrivit ett bra inlägg hur du går tillväga. Lättare än man tror. Sen finns massvis med andra saker du kan odla lätt utan att köpa något, bara att googla runt. 
 
 
 
Att läsa. Att läsa för mig är som att resa utan att lämna soffan, som att få perspektiv utan att prata med någon och att få erfarenhet/insikt utan att riskera något. Det är verkligen en av mina favoritstunder, när jag glömmer bort tid och rum på grund av en riktig bladvändare till bok. Att läsa för mig både ger och sparar energi. Har alltid varit en bokmal och läst väldigt mycket. Nu de senaste tiden har jag valt böcker som ser ut att ge en liten dos livsvisdom. Dessa börcker tenderar att ge mig insikt, perspektiv och motivation. Vare sig det handlar om att hitta vad livskvalité är för en själv, veta vad nästa karriärssteg är eller att göra något litet gott för andra (som att skänka bort oanvända skor). 
Här nedan är senaste boken som jag sträckläste och inte ville lägga undan. Det är en samling krönikor av självaste Oprah Winfrey som handlar om insikter, reflektioner och vad hennes erfarenheter lärt henne om livet och sig själv. Väldigt läsvärd samling som lämnade mig motiverad och energifylld. Redo att ta vara på livet här och nu. LÄS DEN! Här hittar ni den. 
 
 
 Ett annat boktips från mig är: 
- Kaosologi av Micael Dahlén. Bokens författare introducerar dig för en rad begrepp (som avmåstifiera, livssudd och dåjag, visst låter dessa intressant?) som alla med största sannolikhet ger dig ett nytt perspektiv på ditt eget liv, och hur du lever det. Denna bok hade jag också svårt att lägga ifrån mig. Den var fänglande i det sätt den ger insikt efter insikt, sida efter sida. Femomenal bok som jag nu tipsar alla som vill lyssna om. Den kan förändra ditt sätt att tänka kring livet, eller så förändrar den inte ditt tankesättet alls. Men med sannolikhet lär du swicha 40 kronor till ett välgörande ändamål och rynka på näsan till kombinationen skumtomtar med smör. Det är alltid något. Här går denna att hitta (eller där ljudböcker finns för all del). 
 
 
Att addera. Mitt sista energiknep är att addera färg i vardagen. Det ger energi, enligt mig, enast genom att existera. Jag har på senaste tiden gjort utrymme för annat än jordnära och mörka toner i min garderob. Chokade mig själv med att köpa tröjan på bilden nedan. Kände mig först alldeles för "skrikig" men sen så älskade jag känslan tröjan gav mig. Blev lite gladare, vilket i sin tur skapade lite extra energi, allt pågrund av en färgglad tröja. Tänka sig. Att en sån liten förändring kan ge så stor effekt. De andra sakerna på bilden är ytterligare försök att uppnå samma känsla. 
 
 
Tröjan hittade jag på ett reaställ, så hittade den inte på på intrenet. Här finns den dock i andra färger. 
Nagellacket som har en fin pasetllfärg 
Läpglanset som återfukar något otroligt bra och samtidigt ger rosa glans. 
Anteckningsboken kommer från Lagerhaus, dock också ett reafynd, som jag inte hittar igen på nätet. Men här finna andra fina blommiga anteckningböcker. 
Scarfen kommer från HM. 
 
Ytterligare en färgglad sak som gärna får flytta in i min garderob: 
- Röda skor. Tycker det är så snyggt, men har aldrig ägt ett par. Dessa har jag på min önskelista. Finns här.
 
 
Låter dessa röda skor avsluta min lista. Så det var 3 av mina sätt att generera energi och glädje i vår. Såklart har jag andra saker som ger mig energi (som yoga, min sambo, familj och vänner, catfish, träna, sitta på balkongen och mycket, mycket mer). Detta var ett axplock av det som kommer generera min energi nu i vår. För ett vet jag säkert och det är att våren gjor entré och jag har välkomnat den med öppna armar. Och jag är så förbaskat glad att har dessa små energikickar i mitt liv.  
 
Vilka är era energikickar nu i vår? 
 
Allmänt | Vår, Vårtävling | |
Upp